torsdag 8 november 2007

The Bootleg Series volume 5: Live 1975

*****
Det tog ett tag innan jag kom mig för att lyssna på den här. Jag hade ju redan Hard Rain, och trodde väl i min enfald att den inte kunde skilja sig så mycket från den skivan. Men det här är någonting helt annat. För mig är den en sammansmältning mellan de bästa elementen från Desire-skivan och liveskivan Before the Flood som spelades in under 1974 års turné med The Band. Den förras folk- (eller kanske världs-) musikinfluerade instrumentering och arrangemang och den senares maniska energi och attack. På många sätt är det den inspelning som bäst summerar allt som var bra med Bob Dylans 70-tal.

Förmodligen är den - tillsammans med Before the Flood - den Bob Dylan-skiva som passar bäst att avlyssna på väldigt hög volym.

Inga kommentarer: